Thursday, September 9, 2021

Le jardin singulier.

Egy csodálatos, Provence-ban eltöltött hét és körülbelül 3000 kilométernyi utazás után napok óta igyekszem, inkább kevesebb, mint több sikerrel visszarázódni a hétköznapokba. A néhány hete kicserélt kazán nem működik jól, mégsem. Az autó ma reggel az utca végén leállt, s azóta sem lehet beindítani. Az irodában, bár másképp terveztem, egyelőre befejezetlenül vár rám egy, a vártnál sokkal bonyolultabbnak bizonyuló könyvelés. Elhanyagoltam kertet és blogot. Apropó kert. Apropó blog. 
Ahogy autózgattunk - az akkor még működő járművel - az apró, ámde hatalmas hegyek között elterülő francia falvak között, az út mentén felfedeztünk egyszer egy térképet. A legszebb térkép volt, amit valaha láttam, egy túraútvonal vázlata. Le voltak rajzolva a sziklák, a fák és az ösvények, úgy nézett ki, mint egy gyermekrajz. A végén ott állt a cél: egy kert. "Le jardin singulier" - ez volt a neve. A magányos, vagy az egyedüllálló kert. Annyira megragadta a képzeletemet, hogy kérésemre másnap visszatértünk megtenni a túrát. Sokkal fárasztóbb volt, mint amire a rajz alapján számítani lehetett. De annyira kíváncsi voltam a kertre. Az elvárásaimat ugyan kordában tartottam, nem akartam csalódni. Ha csak egy szép virágot vagy fát találunk, gondoltam, akkor is megéri. A magányos kert egy magányos ház körül terült el. S ahogy közelebb mentünk, láttuk, be lehet menni, nyitva van a kapu. A ház földszintjén könyvesbolt működött s egy szerény étterem, az étlap elfért egy fa dobókockán: rántotta, kávé, limonádé, sör, ilyesmi. Messze, de messze felülmúlta a képzeletemet.
Ha új nevet adnék a blogomnak, talán ez lenne: "Le jardin singulier." Csodálatosan szép. Találó, nem csak az enyémre, de minden más társaméra is, akik évek óta írnak naplót, blogot. Illik mindenkihez, aki hűségesen gondozza a kertjét, a növényeit. Aki rózsát és fát ültet. Aki mer személyes, megszólítható és őszinte maradni egy mind inkább személytelenné váló világban. Aki minden reggel felkel és teszi a dolgát, többnyire értő és elismerő tekintetek nélkül. Aki széppé, kedvessé teszi a világnak azt az apró sarkát, ahol él. Aki elvégzi a rá bízott munkát.
A munka áldás. Reggel korán kelek s azzal kezdem, hogy emlékeztetem a szívemet, kimunkálom benne a reményt. Általában nem pottyan csak úgy az ölembe. Megdolgozom a kapcsolatokért, amelyek az én felelősségem. Szolgálatkészség, figyelmesség és jelenlét nélkül nem él túl a legszebb, a legvágyottabb kapcsolat sem. Írok a blogba. Még nem tudom miről, de ahogy ráteszem az ujjaimat a billentyűzetre, eszembe jut egy szép kert, amit láttam. Elvégzek néhány tornagyakorlatot, már a bemelegítésnél elfáradok. A hűtőszekrényben található maradék zöldségből levest főzök. Az utazásból hazahozott emlékekből apró ajándékot készítek a távolban élő gyermekeimnek s el is viszem a csomagokat a postára.
Gondozom a kertet, bármit is jelentsen adott helyzetben a szó. Hogy legyen hol megpihenjen, ha véletlenül erre tévedne egy megfáradt, szomjas túrázó.

15 comments:

Gyöngykaláris said...

Huh. Most beleborzongtam a soraidba. Jólesősen. Köszönöm ma is.

Katalin said...

kicsit ideültem a kertedhez, pityergek, ...ma már nem kell locsolnod :) ♥

Éva said...

Megfáradt, szomjas túrázóként betértem a "blog kertedbe", amit ezzel a bejegyzéssel is ápoltál, én pedig megpihentem itt. Gondozod a blogodat is, mint minden mást körülötted.Legyen is így. Mindig várom az írásaidat.
Nagyon szép lehetett az a fárasztó út, amit megtettetek a magányos kertben lévő magányos házig, melyben egy könyvesbolt és egy szerény étterem működött. Éppen hozzád illik mindkettő.
Olyan jó, hogy írtál a blogodba a Le jardin singulier-ről. Én is ott jártam általad.Csak megköszönni tudom.

Katalin said...

ízlelgetem, Lö zsarden szangülié (vagy valami hasonló) megkeresem a neten imádom
https://www.provenceguide.co.uk/cultural-heritage/mont-ventoux/le-jardin-singulier-esprit-des-lieux/provence-5294194-1.html

Kelemen Éva said...

Én is mint Kata, azonnal beütöttem a Google-ba a kert nevét, és a sok találat mellett el is időztem hosszan, majd visszaolvastam a blogban a soraidat. Még az instádra is "szaladtam", hátha látok képet az "egyedülálló kert"-ről.
Bár Franciaországban egy teljes hónapig turnéztam 1970-ben a debreceni Hajdú Táncegyüttes tagjaként, és Metztől lefelé egészen Dijonig sok szép helyen megfordultunk, máig vágyálom maradt számomra a déli Provance. Lehet hogy soha nem jutok el odáig, de általad kaptam most egy kis nosztalgikus ízelítőt. Köszönöm Márta!

Kelemen Éva said...

Javítok: Provence!

Katalin said...

Évi: https://www.instagram.com/jardinsingulier/

márta said...

Csak most jut eszembe, hogy rá is lehetett volna keresni...:):)Legalább utólag!
De így sokkal izgamasabb volt, hogy végig nem tudtuk, mi vár ránk.

Katalin said...

túl azon, hogy felvillanyzott a hely varázsa, azt továbbra is tartom, hogy az írásod legalább annyira megérintett...
csodás gondolatok, kiírtam az én naplómba (kézzel) : "Csodálatosan szép. Találó, nem csak az enyémre, de minden más társaméra is, akik évek óta írnak naplót, blogot. Illik mindenkihez, aki hűségesen gondozza a kertjét, a növényeit. Aki rózsát és fát ültet. Aki mer személyes, megszólítható és őszinte maradni egy mind inkább személytelenné váló világban. Aki minden reggel felkel és teszi a dolgát, többnyire értő és elismerő tekintetek nélkül. Aki széppé, kedvessé teszi a világnak azt az apró sarkát, ahol él. Aki elvégzi a rá bízott munkát.
A munka áldás. Reggel korán kelek s azzal kezdem, hogy emlékeztetem a szívemet, kimunkálom benne a reményt. Általában nem pottyan csak úgy az ölembe. Megdolgozom a kapcsolatokért, amelyek az én felelősségem. Szolgálatkészség, figyelmesség és jelenlét nélkül nem él túl a legszebb, a legvágyottabb kapcsolat sem. Írok a blogba. Még nem tudom miről, de ahogy ráteszem az ujjaimat a billentyűzetre, eszembe jut egy szép kert, amit láttam. Elvégzek néhány tornagyakorlatot, már a bemelegítésnél elfáradok. A hűtőszekrényben található maradék zöldségből levest főzök. Az utazásból hazahozott emlékekből apró ajándékot készítek a távolban élő gyermekeimnek s el is viszem a csomagokat a postára.
Gondozom a kertet, bármit is jelentsen adott helyzetben a szó. Hogy legyen hol megpihenjen, ha véletlenül erre tévedne egy megfáradt, szomjas túrázó."

Rita said...

Köszi, Márta! Pont így kell(ene).

iri-aldasszomj,blogspot com said...

Hát ezért érdemes volt várni naponta be be nézni ide mint ahogy a kert felülmúlta elképzelésed úgy az én várásomat is ez az írás örvendek,hogy visszafordultál s így nekünk is bemutathattad a le jardint.

Anonymous said...

Kedves Márta, mindig öröm olvasni a soraidat, ez a "jardin singulier" meg csodálatos. Kérhetnélek, hogy magáról a kertről is írj még egy kicsit?

Puszil: Marinéni

márta said...

Egy része facsemetékkel volt beültetve, volt egy kis elkerített zöldséges rész is, egy része erdővel volt határos, ott volt egy tanösvény...és függőágyak, fotók, egy játszótér...a könyvesboltban nagyon jó könyvek voltak, csak sajnos én nem tudok franciául, az eladó hölgy pedig nem tudott angolul, ezért nem tudtam kérdezgetni...utólag a honlapjuk alapján látom, hogy kulturális eseményeknek is helyet adnak, szóval egy olyan hely, amiről mindenki csak álmodik, de nem hiszi el, hogy létezhet a valóságban is. :)

Anonymous said...

Köszönöm szépen, de jó, hogy olyan helyen lehettél, amiről mindenki csak álmodik, de nem hiszi el, hogy létezhet a valóságban:D! Puszi: Marinéni

Anonymous said...

Te Márta tényleg meseszép helyen jártál(jártatok)... A mai világban tényleg azt gondolná az ember, hogy csak a mesében létezik ilyen hely... az emberi képzelet szüli az ilyen helyeket...
Csodálatos, ahogyan leírtad...
Köszönöm..
Én is..
Piroska