Thursday, April 11, 2013

Pontosan ezért


nem tudtam soha életemben gyorsan, praktikusan haladni az élnivalóimmal, amiért például:
a CIE L*a*b* színrendszer xyz koordináta-rendszerben való vizualizálása során egyszercsak fordított időrendi sorrendben haladva, egy-egy véletlen szál mentén először Itten, majd Goethe színelmélete  s ki tudja még mi felé kalandoztam el, hogy a végén a kezdetekhez érkezzek, például:
hogyan működik az emberi szem, hogyan érzékeli, hogyan képezi le a fénysugarak alakját és színét, továbbá hogyan továbbítja mindezeket idegi ingerületek formájában az agynak, de legjobban nem is ez tetszett, hanem például:
egy fényről szóló tanulmány előszavát olvastam éppen, mert mi is, kérdeztem én magamtól, az a fény, amit képezni szeretnék? Mint ahogy egy ember jellemét sem lehet elmagyarázni, csak a tetteiből esetleg következtetni rá, úgy a fényt sem. Így lesznek valahogy, idézem:
a színek a fény tettei, a tettei és fájdalmai.*
Így tanulok és így felejtek én. Úgy jönnek-mennek az ismeretek ki-be a fejemből, mint ahogy a tenger hullámai érintik és hagyják magára a partot, "ahol kedvére sétál az idő és a szépség."**

* Die Farben sind Taten des Lichts, Taten und Leiden.
 ** Pablo Neruda, Nincs feledés

6 comments:

L. M. Zsuzsi said...

jaj, az utolsó két mondat a Neruda idézettel de szép!
(egyébként az egész blogod ilyen, a folytonos, egyszerű, és csöndes hullámveréshez hasonló, az ember nem tudja megunni ennek a szépségét.)

Éva said...

Mindig többnek érzem magam általad, ha itt járok, majd elmegyek innen. Viszem magammal az érzést.

N. said...

Márta, hogy neked milyen gondolatok nem járnak a fejedben?! Újra és újra meglepsz... :)

aarkus said...

Engem nem lepsz meg. Mindig ezt várom, és mindig meg is kapom. Igaza van Zsuzsinak.

Katalin said...

ahj, de jó ...az a macs, és azok a fények, színek,
köszönöm

márta said...

Köszönöm nektek!