Monday, October 16, 2023

Őszi este.

Mint egy lassan haladó hajó az idő tengerén, olyan a szoba. Az ablakon át napsütés, esőillat, nagy, sötét felhők árnyéka, észrevétlenül érkező sötétedés. A kis asztalon fenyőillatú gyertya, két fényes gesztenye, teáskanna, körtés-gyömbéres tea. Tegnap úgy mentem el a nagy fa mellett az utca végén, hogy nem hajoltam le még egy pici gesztenyéért sem. Csak rájuk pillantottam, s mentem sietve tovább. Utólag fájt. Ma kettőt is hoztam, ajándékba. 

Mint egy mező, olyan a szoba. Mint egy piac. Semmi sem passzol semmihez. Növények, könyvek, fényképek, színes lámpafények. Régi kanapé, frissen mosott ágytakaró. Októberi este. A teáscsészék mellett egy tálban szilvalekváros kifli. A szemek, így közvetlenül séta után, még tele az őszi égbolt végtelenségével. 

Az óra negyed nyolcat mutat, most már mindörökre ennyit fog mutatni, ahányszor csak erre a pillanatra gondolok, amikor, azon kívül, hogy megállt egy pillanatra az akármilyen lassan, de mégiscsak haladó hajó, nem történik semmi. A dió illata fog eszembe jutni, az esőáztatta avar színe, a gesztenyefa szelídsége, a szépség utáni lehajlás természetes mozzanata, melytől a térdreborulás csupán egyetlen apró mozdulatnyira van. De ha mindent el is felejtenék, a lehajlást megelőző, bizalommal teljes gondolatot akkor sem fogom, legalább ez az egy dolog, ha rajtam múlik, nem fog megváltozni, soha, nem fogok úgy elmenni egy fa mellett, hogy ne hajolnék le egy aláhulló falevélért, egy szem dióért, egy gesztenyéért, hogy ne köszönném meg, hogy ne emelném egy pillanatra a fénybe.

10 comments:

Anonymous said...

Jajjj, ezek annyira szép gondolatok, Márta!
Köszönöm szépen, nagyon!
Szinte magamra ismertem....
Kriszti (Dunakanyar)

Éva said...

Az én őszeimhez mindig hozzátartoznak a róla szóló írásaid és képeid. Köszönettel tartozom értük.

Anonymous said...

De jó is lehet abban a hajóban lakni,utazni!🤗❤

L. M. Zsuzsi said...

de szép ez: "a szépség utáni lehajlás természetes mozzanata, melytől a térdreborulás csupán egyetlen apró mozdulatnyira van"

Katalin said...

irodalmi értéket adsz

(és az utolsó kép annyira megragadott, hosszan - és sokszor - sétál rajta a szemem : vendégség, beszélgetés, kedves-est, meleg színek, házi süti, teázás duruzsolás....♥

Éva said...

Nekem is nagyon tetszik az utolsó kép. Gyakran nézegetem, olyan jó hangulata van. Szép az a teáskanna a csészékkel.

Aritha V. said...

Lovely, cozy blog. And I find your last photo very beautiful.

Anonymous said...

Szia Márta!
Nem kapcsolódik ide amit küldök, hacsak azt nem vesszük, hogy minden mindenhez kapcsolódik. 😄Instagramon írtad, hogy anyukáddal scrabble- ztetek. Anyukám épülget fel műtét után. Gyakran megyek. Vittem scrabble-t
Csodas delután volt 😍
Köszi Márta !
No most rájöttem, hogy itt sem tudok neked képet küldeni.
Nembaj, megoldom valahogy .
Szia!
Betti

Katalin said...

amikor feltetted múltkor Sven sétáját a tóparton, úgy véltem akkor, hogy nehézkesebben jár, fáradtabb, fájdalmasabb, írni is akartam, ...de annyi minden más is történik, a napok csak múlnak errefelé is, és hordanak össze mindenhova sok fájdalmat....nem írtam...és most olvastam róla és összeszorul a szívem.....nagyon sajnálom, szegénykémet,
nagyon sajnálom
veled érzek, ölellek drága Márta

márta said...

Köszönöm