Wednesday, January 27, 2010

Számomra az


anyukaságba csöppenés azt a folyamatot jelentette még régen, mikor a kelekótya leányzóból egyszer csak egy többé-kevésbé józan gondolkodású, megbízható nőszemély lett. Nyilván marad az emberben egy kevésbé normális rész is, de a gyerekeknek mégiscsak olyasvalakire van szükségük, akiben megbízhatnak, akire felnézhetnek és aki mindig ott van, ha kell. Tehát lassanként átváltozunk - ahogy az évek telnek - például kopogós cipőt felhúzó és abban mondjuk a szülői értekezletekre látszólag magabiztosan bevonuló személyekké. ( Mikor a leglazábban akarom ezt megtenni, akkor szokott megbicsaklani a bokám. Egyesek sose tanulnak meg magassarkúban járni.)

Egy ilyen látszólag magabiztos bevonulás után kaptam én nem is enyhe sokkot a félév elején, mikor kiderült, itt az a szokás, hogy a negyedik osztály első félévének jegyei alapján lesz eldöntve, hol tanulhat tovább a kisgyerek: gimnáziumban (aminek érettségi a vége) vagy egy Regelschulénak nevezett intézményben, ahol 10 osztályt végeznek a gyerekek és nem érettségiznek. Mikor jó másfél évvel ezelőtt idejöttünk, a gyerekek egy szót sem tudtak németül, mit mondjak, én se sokat. Néhány nap múlva már iskolába jártak szegények, ahol minden és mindenki idegen volt és semmit sem értettek. Innen indultunk, és mivel itthon mindig magyarul beszélünk, nagyon-nagyon lassan tanulták meg a nyelvet. Sokáig nem osztályozták őket, mert hát nem is volt mit osztályozni. És akkor egyszer csak azt mondják nekem, csak az mehet gimnáziumba, akinek a legfontosabb tantárgyakból legalább kettes átlaga van. ( Itt az egyes a legjobb, a hatos a legrosszabb jegy.) A végén még odavonultam a kopogós cipőmben a tanárnőhöz és megkérdeztem a véleményét az én Sárám esélyeiről, valamint a fejingatása után közöltem vele a tökéletes nyelvtudásom segítségével, hogy márpedig Sára gimnáziumba fog járni. De ezt kedvesen mondtam persze, csak szerettem volna ha mégis tudja, mihez tartsa ott mindenki magát.

Nagyon sokat tanultunk. Előre is tanultunk meg vissza is. Voltam én rosszanyuka is meg kedvesanyuka is, egy tízévesnek még percenként változik a véleménye.
Mi is változtunk közben Tibivel, a kezdeti felháborodottság után ( mi az hogy pont a MI gyerekünk ne járjon gimnáziumba???) kissé lecsendesedtünk és elfogadtuk, mi megpróbálhatjuk egyengetni az utat előtte, de az is lehet, úgy lesz jó, ha vargabetűkkel is, de majd ő találja meg a saját lehetőségeit.

Mindezt csak azért mondom, mert még nem említettem, pedig erről szólt az életünk az utóbbi néhány hónapban, meg azért is, mert most jövök egy találkozóról a Sára tanárnőjével. Sikerült. Minden fontos tantárgyból elérte azt a szintet, ami biztosítja neki a helyet jövő évtől a gimnáziumban. ( One small step for mankind, a giant leap for a little girl...) Büszke vagyok rá.

22 comments:

zsizsa said...

Gratulálok nektek is, de főleg Sárának! Nagyon ügyes, hogy sikerült ezt elérnie nulla nyelvtudásról indulva, büszkék lehettek rá! :-)
(Az meg kicsit elkeserít, hogy ugyanazt várnák el tőle, amit az osztálytársaitól, szerintem illene figyelembe venni a körülményeket.)

BKata said...

Megható, szép történet, már megint, ügyesek vagytok!!!KAnya

Betti said...

Hát ez nem semmi! S nekünk ide szép posztokat írtál.
Gratulálunk és örülünk Sárának!

Adona said...

Gratulalok, ugyesek vagytok. mind!

Gál Edith said...

Büszke is lehetsz Rá és ők is büszkék lehetnek Rád!!!!!
Én pedig NAGYON ÖRÜLÖK, hogy olvashatok ilyen bejegyzéseket :)))
Áldott hetet Nektek!

Fabrikák said...

Gratulálok nektek ez nagyon kemény munka lehetett...és még nincs vége.Ebben élek én is csak magyar nyelven-így is iszonyatos, munka mellett-naprakésznek lenni előre és visszafele tanulni, számomra keményebb mint bármi más a világon.Lelkileg is kikészít mert néha én is elfelejtem hogy mi a cél.Mindenképpen felnézek Rád-Rátok!

idrah said...

Hurrá!! Gratulálok Nektek!!!!! :-)

Magdalena said...

Nagyon nehéz helytállni idegennyelvi környezetben, de a gyerekek fantasztikusak tudnak lenni. Örülök, hogy sikerült.

Bogyó said...

Hát ezt megkönnyeztem...!
Gratulálok a lányodnak és föleg neked,hogy a lánykádban vetett hited kiállta a próbát.
Kegyetlen ez a rendszer,jövöre ránk is ez a tánc vár :(
Zita

marika said...

Gratulálok Sárának,de nektek is!!!!Ügyesek vagytok!!!(nem semmi,én tudom miröl beszélek:))

Lea Mónika said...

jaj de jó.. en is hurrá!:)

Szentpyr said...

Hátborzongató volt olvasni, először nem túl jó értelemben,aztán annál inkább! Le a kalappal!

Anonymous said...

:-) Gratulálok! :-) és nagyon örülök az örömötöknek!

OLGA said...

Had gratuláljak én is nektek !!!
Nagyon nehéz lehetett mindezt végig csinálni. Mi Tündével sokat tanultuk a románt,pedig magyar iskolába jár nagyon nehéz lenne ha ninden tantárgy románul lenne.De a gyermekek könyebben integrálódnak mint a felnőtek.Kivánom,hogy te is bizzd rá magad még inkább MENNYEI ATYÁNKRA!!!

Babi néni said...

Minden elismerésem, ahogy a legjobbat kihoztátok magatokból. :o)

Méltán vagy büszke rá, nagyszerű teljesítmény!

Budai Evódia said...

én azt próbálom olvasni most, ami a sorok között van. tanulok tőled. most ezt: jó hozzáállást a gyerekeimhez és a tanulmányokhoz.

L. M. Zsuzsi said...

Azt a mindenit! Ez nem semmi eredmény! Rendkívül ügyesekokosak vagytok! Éljen, éljen!!!

Lele said...

Gratula mindkettötöknek

Magdi said...

csak szeretném, hogy tudd:MINDEN ELISMERÉSEM!!!
Ügyesek voltatok:))))
Az Úr segítsen tovább is!

Anonymous said...

Hát ez igen :) Gratulálok a nagylánynak (és persze nektek ki ;) )

Klári B. said...

de orulok nektek... szoval megiscsak sikerult, es elg jol beilleszkedtek :)

Jade said...

En is gratulalok Sarahoz is, a batorsagodhoz is a kopogos cipodben :) Kivancsi vagyok a fejingatast koveto valaszod utani arckifejezesre, marmint a tanarnoere...