Saturday, January 23, 2010

Nagy bajom

van nekem azzal a ténnyel, hogy nem egykönnyen jutok itt magyar könyvekhez de mivel én szeretem a nemegykönnyűket, ezért általában addig keresek, míg nem találok valamit. Így fedeztem fel egy nagyszerű erdélyi írót. Karácsony Benő írásai megtalálhatók a MEK-ben és én tegnap éjjel addig olvastam, míg végére nem értem a Napos oldal c. regényének. Egy emberien szép történet, telistele olyan szófűzésekkel, amit tán csak a múlt század eleji Erdélyben tudtak kitalálni. Olyanokkal, mint például: "Még a lelke is csupa geometria volt."
El sem tudom mondani, mekkora óriási öröm nekem ilyesmikre bukkanni. Ha ajándékot akartok nekem adni, én csakis szép szófordulatokat kérek. :)
Vagy ez is jellemző:
"- Ne vigasztaljunk egy kicsit? - vetettem fel a kérdést.
- Nem bánom - mondta - de csak onnan, az udvarról. A szobába nem engedlek be. Bepiszkítjátok a padlót."


Közben nekifogtam A megnyugvás ösvényein -nek is, ha jól látom, ez a Napos oldal folytatása, aminek őszintén szólva nem örülök. Nem szeretem a folytatásokat, én azokat a történeteket szeretem, amelyek úgy kicsit befejezetlenek és azt képzelek tovább, amit csak akarok, de ez az én személyes bolondériám és mindig hajlandó vagyok változtatni a véleményemen, ha érdemes.

Ez egy vagy két könyvajánlás volt, amit amúgy ritkán teszek meg, de ezt most nem tudtam nem megtenni.

11 comments:

Monika said...

Jól tetted ,hogy nem tudtad nem megtenni a könyvajánlót. Én is odavagyok az ilyen szófordulatokért!Erre egyébként főleg az erdélyi írók képesek....

Babi néni said...

:o) Én is imádom az ilyen mondatokat, amik egy egész embert írnak le pár szóban.

Nekem van egy csomó e-bookom, ha érdekel. :o)

penzesbea said...

Ez faj nekem is itt holland foldon, hogy nem tudom hogy jussak magyar konyvhoz...Probalkoztam e-bookot olvasni, de en maradnek a megfoghato papirnal:) Viszont ha mar nagyon szomjazom a jo kis szofordulatokert akkor nem torpanok vissza a kepernyotol...:)a MEK volt az elso evekben itt a vigaszom...

Józsi said...

Örülök, hogy felfedezted, kár, hogy nem hamarabb.
A bookline házhoz szállít könyveket az EU-ban, bár lehet, hogy elég drága mulatság lenne...

Betti said...

Nekem is tetszettek ezek a könyvek. A Pjotruska volt az első amit tőle olvatam, aztán ez a kettő.
Ettől az idézettől kaptam kedvet Karácsony Benő könyveihez:
"- Barátom!

Nem letérni az útszélre, az óvatosak, a köszvényesek, az igásállatoktól félők, a befellegzettek és mankósok bogáncsárnyékolta ösvényére; nem tanakodni és nem ajkbiggyeszteni; nem morzsolódni, nem öregedni, tisztelt Kibicsaklotti. Kis horzsolásokat nem fájlalni. Éjjeli tücskön nem elmélázni. Hosszú szakállt nem ereszteni. Préselt kakukkfüvet nem szaglászni. Bankjegyet garasra nem váltani, és nem meghalni, barátom.

Hanem:

1. Nekirugaszkodni.

2. Kitavaszodni.

3. Friss hajnalokból nagyot lélegzeni.

4. A hangszalagokat kacajra stimulálni.

5. És nem félni.

6. És nem megállni, csak menni, menni, meni.

7. És újra megpróbálni..."

Bocsi, hogy ilyen hosszú voltam.

Klári B. said...

Én is emlékszem még a napos oldalra. Liciben olvastam, és tetszett is.

márta said...

Látom, már mindenki rég túl van rajta, én meg lelkendezek itten...:)

Betti said...

Hát nagyon jó, hogy lelekendezel, mert jó visszaemlékezni.

L. M. Zsuzsi said...

Neeem, nem mindenki! Bár lehet, hogy Erdélyben mindenki, de én nem onnan vagyok és (sajnos) nem vagyok ott most sem... Szóval, én nem ismertem, nem is hallottam ezt a nevet - idáig! És tényleg, micsoda jó kis mondatok vannak benne!! Ez is:
"Olyan volt a város, mint egy elavult pofaszakáll."
Biztos, hogy el fogom olvasni, olyankor, mikor nem ráncigál két kisiú.

(És Betti nevű hozzászólónak is köszönöm azt a remek hosszú idézetet! ez tökjó!)

encóka said...

én sem olvastam, rámfér egy- két könyvajánló.

Melinda said...

Karácsony Benő nekem is az egyik nagy kedvencem. Ajánlom figyelmedbe a Pjotruskát is. Szerintem tetszeni fog.
Puszi: Melinda