Thursday, May 19, 2022

Naplók.

Tegnap este teleírtam a legutóbbi naplóm utolsó oldalát is. Paperblanks füzet, a borító mintájának neve Blue Velvet. Kicsit visszalapoztam a régebbieket, úgy tűnik körülbelül négy hónap alatt írok tele egyet, főleg reggelenként, időnként napközben és este is előveszem. Nem hagyok ki egyetlen napot sem. Rutinná vált, abszolút prioritássá, ahogy a másfél-két órás gyaloglások is. Időnként úgy tűnik, mintha én tartanám be és meg őket, igazából ők tartanak össze engem. 
Szeretem a nagy elhatározásokat, a drámai szépségű mondatokat, a sikert és dicséretet. 
De amiben valóban hiszek, az az apró, titkos, egyszerű változtatások, ugyanabba az irányba, hosszú időn át. 
Viszont.
Nemrég olvastam egy szöveget a fákról, és életemben először vált nyilvánvalóvá, hogy nemcsak a leveleknek van szükségük a gyökérre, hanem a gyökérnek is a levelekre. A gyökér vizet juttat a leveleknek - ezt eddig is tudtam -, a levelek pedig a háncsrétegen keresztül cukorlevet juttatnak a gyökérnek.
Szeretem ezt gondolatot. Arra indít, hogy ne csak a mélyben zajló folyamatokkal foglalkozzam. Ne csak a gyökér fontosságát lássam. Hanem a fény felé nyújtózó levelek szépségét is. Az élet édességét, könnyedségét. Attól, hogy megmutatja önmagát, hogy a felszínen zajlik, még nem biztos, hogy felszínes. Minden családban, közösségben vannak gyökér- és falevél-emberek, és bennem is itt él mindkettő. Csak néha - igazságtalanul - az egyiket többre becsülöm, jobban fejlesztem, mint a másikat.
Amúgy hozzánk is elérkezett a tavasz, egy-két napja az egész faluban kinyíltak az orgonák. A hosszú esti séták még hosszabbá váltak a csendes, illatos utcákon. Végetért a téli álom. Itt az ideje a látható szépségnek, az önmagát odaadó virágzásnak.

13 comments:

Katalin said...

az a fákról szóló könyv melyik volt? (tudom, hogy csak azért említetted,m mert elindított egy saját gondolatodat, én mégis szeretném tudni, mint lelkes követőd...Wohlleben féle könyv esetleg?)
és nagyon szeretem, hogy mindenről olyan szép jut eszedbe ♥

Katalin said...

"Minden családban, közösségben vannak gyökér- és falevél-emberek" mennyire nagyon tetszik ez is

Éva said...

Szép gondolatokat hoztál a gyökerekről és a falevelekről.Többször elolvastam az írásod, ahogy ezt máskor is megteszem.
Szépek a naplók is, nagyon tetszenek a borítóik. Öröm lehet kézbe venni őket, és naponta írni beléjük.
Jó, hogy megérkezett hozzátok is a tavasz. Sok illatos sétát kívánok, élvezd ki minden pillanatát.

Katalin said...

https://www.youtube.com/watch?v=4yjKpdPidc0

márta said...

Kati, nem fákról szóló könyv volt, Wohllebent nem ismerem...egy hegedűkèszítő (Martin Schleske) könyvében olvastam.:)

Zsuzsa said...

Ó, egy naplóíró, de jó!! Én 1997. július 14. óta minden nap írok, 24 éve. Akkor voltam 15, most 40. Szerintem csudadolog.
Képzeld, én is épp egy Paperblankset kezdtem pár hete, a Lucy Maud Montgomery kéziratával díszítettet, de nekem azért tovább tart, mert a jó nagy, ultra méretet kedvelem.

Katalin said...

Márta, gyönyörű: https://www.schleske.de/en/master-luthier/martin-schleske/writer/the-sound.html

Zsuzsa, irigykedek :DDD

Zsuzsa said...

Ó, Katalin, miért?

Katalin said...

azért Zsuzsa, mert huszonéve naplózól, és főleg azért, mert megnéztem a Lucy Maud Montgomery kéziratával díszítettet Paperblankset -et, és felsikkantottam, mennyire csodásanszép

Zsuzsa said...

Kedves vagy, köszönöm! Igen, előben is szép!

Klári B. said...

Mennyire jó gondolatok. Érdejes belegondolni így az életbe.

Katalin said...

aranyos képet láttam, rád emlékeztet, írj
https://www.facebook.com/photo/?fbid=576468720511616&set=a.208127637345728

márta said...

Ez nagyon aranyos, köszönöm :)