Tuesday, June 11, 2024

Kivonatok egy útinaplóból.

4. Az autóklub által bérelt hotelszoba nagyon kényelmes. A szekrényben fehér, puha vendégpapucs. Az asztalon kávéfőző, hozzá négy kapszula kávé. A minibárban kóla, sör, kétféle víz. Az éjjeliszekrényen toll, papír. Az ágy mellett egy hintaszék. Gyermekkoromban azt kérdeztük egymástól, ha valami lehetetlenre vágytunk: Hintaszéket nem kérsz? Minden, a reggeli is benne van az árban. Csak annyit veszek el, amennyire szükségem van. A papucsot, egy üveg vizet. Minden apró dolog olyan szép, mint egy csoda. Tele van gondoskodással. Minden ajándék és úgy örülök mindennek, mint egy gyermek.

5. Mikor már éppen indultunk volna tovább a bérelt autóval, a hotel előtt még elég erős wifijelnek hála el tudtam olvasni a szomszéd üzenetét, akit megkértem a cicák etetésére. Mr. Darcy egy napja nincs meg, írta. Mi legyen. Leírtam néhány ötletet, hol keresse, de igazából tudtam, a cicáink csak az én hangomra jönnek elő, ha a közelben vannak. Aztán továbbindultunk, bár abban a pillanatban inkább egyszerűen csak haza akartam menni. Hallgatagon, (én könnyezve is) tettük meg a következő útszakaszt. Azt hittem, megszakad a szívem. Egy útszéli étteremnél felkapcsolódtam a nyitott hálózatra, így megnézhettem a frissen kapott fotókat a megkerült cicáról. Ott volt a közelben, ahol gondoltam. Előtte azon gondolkodtam, mi az, amit itt és most tennem kell és lehet. A remény szép, nehéz munkáját minden helyzetben el lehet végezni. Meg lehet próbálni. Az én esetemben ez úgy néz ki, hogy először is nem hibáztatom magam, amiért mindent szeretnék: háziállatokat, utazni, mindent. Hogy egy tágas életet szeretnék, ahol bízhatok, nem abban, hogy minden rendben lesz, hanem, hogy akkor is megéri, ha nem az elképzelések szerint alakulnak a dolgok.

6. A könyvklubbal éppen egy beszéddel kapcsolatos könyvet olvasunk (Mechthild R. von Scheurl-Defersdorf, In der Sprache liegt die Karft), az első részben pedig van egy olyan feladat, hogy figyeljük meg, milyen szavakat használunk a leggyakrabban. Sokan - én is - a "kell", "muszáj" szavakat használják még örömteli feladatokra is ("még gyorsan vennem kell xy-nak egy ajándékot"). Ezen az utazáson rájöttem, ha nem is mondom ki, a belső monológom tele van félelmet, aggódást, féltést kifejező szavakkal. Összeszorult szívvel és gyomorral számítok a legrosszabbra. Egy utazás soha nem csak egy külső utazás. Mindig egy belső is. És ezek után egész idő alatt törekedtem rá, hogy átfogalmazzam a mondataimat. Örülök ennek a kihívásnak. Kíváncsi vagyok, mikor és hova jutunk. Örülök, hogy jó szomszédaink vannak. Hiszek benne, hogy az állatok nem mennek el onnan, ahol szeretetet, ételt és szabadságot kapnak. Ilyesmi. A bizalom valóban nehéz, de szép, elvégezhető feladat. Mint mindent, ezt is gyakorolni kell. Az egyetlen, ami valóban legyőzi a félelmet, az a szeretet, millió árnyalatban és formában.

7. Késő este érkezünk Monasque-ba, a belvárosban béreltünk egy kis apartmant. Már minden zárva, mire sikerül parkolni, felcipelni a lépcsőkön a csomagokat. A platánfák által szegélyezett, már csendes körútra néző balkonon sós rudacskákat ropogatok vacsorára az utcalámpák fényénél, kimerülten, boldogan.

8. Egy nap múlva indulunk tovább, a következő szállás Hyéres-Les-Palmiers-ben vár ránk. Az odavezető úton betérünk Aix-en-Provence-ba és Sanary-sur-Mer-be. Ez utóbbinál pillantjuk meg először a tengert. A tengerrel találkozni mindig megrendítő. Nem tudom miért. Az ember csak áll csendesen és néz hosszasan a messzeségbe. Mikor végre továbbindulunk, egy már zárásra készülődő boulangerie-ben veszünk néhány apróságot, de nem tudunk még elmenni, visszamegyünk a partra és vacsorázunk. A sétány mentén, ahogy megyünk az autóhoz az alkonyodásban, a kerítéseken golgotavirágok omlanak ki az utcára, jázmin, papagájvirág, kefevirág és korallvirág, csupa finom, mindent ragyogással bevonó színnel és illattal.

(Holnap folytatom.)

9 comments:

f.klarcsi said...

Annyira "megrázó", amit a 6. pontban írsz. Igen, sokkal többet kéne olyan mondatokat írni/gondolni: hogy örülök ..... Nekem talán, a nem volt időm/energiám a leggyakoribb kifejezésem, de mindig sokkal több a tervem/ötletem, mint amennyi megvalósítható.

Jól tettétek, hogy béreltetek autót. Kár lett volna, ha elmarad az utazás. Nemcsak azért, mert így mi is olvashatjuk a kalandjaitokat, gondolataidat...

Zsuzsa said...

De szeretek naplót olvasni! Köszönöm.

Katalin said...

annyira szeretem az élménybeszámolóidat, kis ékszerkövek (szépségesek, értékesek) és a fotóid is, meghatódom némelyiknél (pl. a kórus- mert tudom, miről beszélsz: a kupola alatt szépre énekelő emberek), és a TENGEER, ...♥♥♥
(mondjuk az utolsó fotó felér egy merénylettel, annyira guszta és kívánatos...(átrohantam a sarki cukiba)
de nagyon sóhajtoztam a Chiharu Shiota kiállítása képének láttán is (https://www.chiharu-shiota.com/top)

L. M. Zsuzsi said...

Nagyon szép és fontos mondat ez, hogy "A bizalom valóban nehéz, de szép, elvégezhető feladat.", nekem most ez ugrott ki a szövegből.
A képek közül pedig, amelyiken a tájban állsz: abba a tájba belelátom Cézanne festményeit, pedig nincs is rajta az ő hegye, nem a konkrét helyet, hanem az atmoszférát, a színeket, még akkor is, ha neki nem is a színek voltak fontosak, és még akkor is, ha talán nem is Aix-en-Provence-ben készült az a kép, csak talán a közelben. De akkor is megérintett... jó lehetett azon a vidéken járni.
És még gyönyörű az az installáció is!

Anonymous said...

Folyamatosan tudnám olvasni soraidat!
Veled együtt “izgultam” az úton…
Örülök, hogy végül minden megoldódott 🙏
Piroska

Éva said...

Olyan jó tudni, hogy folytatod az útinaplódat. Van mit várni holnap is. Köszönöm, hogy részese lehetek.

Kósa Márta said...

Olvasva bejegyzéseidet többször megfogalmazódott már bennem vajon mi lehet az oka szorongásodnak?! A hatos pontban megfogalmaztál valamit... köszönöm.

OLGA said...

Köszönöm , hogy olvashatlak ❤️🙏

márta said...

Köszönöm a hozzá(m)szólásokat. :)

Kedves Márta, nem érdemes különleges okokat keresgélni a mondataim mögött, egyrészt mert nem tudok semmi különöset mondani, s ha tudnék is, valószínűleg nem egy nyilvános blogon írnék róla. Millió ok miatt lehet szorongani, például, mint itt is, egy eltűnt cica miatt, elromlott autó miatt, vagy egy-egy híradó megnézése után, hogy elérem-e a következő vonatot, vajon elég jól végzem-e a munkámat...amikor ilyesmiről írok, s hogy én hogyan küzdök meg vele, akkor ennek nem az a célja, hogy megosszam a titkaimat, hanem abban reménykedem, hogy aki hasonlóan érez, az érteni fogja. (A többiek nyugodtan átugorhatják ezeket a témákat.) Egy hívő ember is küszködhet ilyesmivel, akinek gyermekei, szerettei vannak, de még ha csak egy macskája is, az félti őket, nehezen engedi meg magának, hogy egyszerűen csak örüljön a saját napjának, sok bizalomgyakorlatokra van szükségem, hogy tovább tudjak menni, szó szerint, vagy átvett értelemben.