Saturday, July 8, 2023

Ich liebe dich, mein Leben.

Azon gondolkodom, magamtól vagyok, lettem ilyen utazni szerető ember, vagy annak (is) volt rám hatása, hogy majdnem huszonöt évvel ezelőtt feleségül mentem egy igazi "vándormadárhoz", s így nem csak hogy különböző országokban és helységekben kellett újból és újból felépíteni az otthonunkat, hanem minden szabad napunkat, hetünket utazással, túrázással töltjük. Gyanítom, inkább ez utóbbi a helyzet, bár így utólag ugyan már ki tudná megmondani. Tény: szeretek utazni. Néhány napot éppen Ausztriában töltöttünk, a hegyekben, és semmi sem úgy sikerült, ahogy terveztük. Az első éjszaka után más szállás után néztünk, így teljesen más vidékre kerültünk. Ha előző este kigondoltuk, hova megyünk másnap, legalább biztos lehettem: teljesen máshova fogunk menni. Fogalmam nincs, magamtól vagyok ilyen vagy csak hozzáedződtem, de szeretem a spontaneitást, a meglepetéseket. Megszerettem azt, ami az enyém. Mint Svennek, a kutyánknak, csak egy kis puha szőnyegre van szükségem, amit esténként bárhova letehetek, hogy biztonságban érezzem magam. Emlékszem, milyen aranyos volt a második este, ahogy állt a szoba közepén, szinte kérdezve, édes gazdám, ma este hol hajthatom álomra a buksi fejem? Az ágyunk végéhez toltam a szőnyegét, ráfeküdt és reggelig meg sem moccant. 

Mikor tegnap reggel hazaindultunk - mondanom sem kell, a hazaút teljesen máshogy alakult, mint ahogy elképzeltem, az egyetlen ruhámban, amit magammal vittem, s a szalmakalapom nélkül, amit az autóban felejtettem, egyáltalán nem voltam a hét utolsó, legkeményebb túrájához öltözve, mentségemre szolgáljon, azt hittem, csak megállunk egy kicsit egy szép helyen útközben hazafele -, szóval indulás előtt vettünk egy könyvet tizenöt euróért, a szállásunkon. Egy magánházban laktunk, a földszinten egy kilencven éves, enyhén demens férfi lakott s a boszniai ápolónője. A tetőtérben egy környékbeli fakitermelési társaságnál dolgozó vendégmunkások. A középső szinten levő lakás panzióként üzemelt, ott laktunk mi néhány napig. A magánkiadású könyvben versek vannak, többnyire helyi dialektussal írva, ami nagyon hasonlít a bajorhoz s amit ennyi év után sem értek. A képeken fafaragások, festmények, rajzok, természetfotók. Az előszóból kiderül, az egész egy családi összefogás eredménye. A versek szerzője a földszinten lakó nagypapa. A nagymama, aki a fotókon látható fafaragásokat, festményeket készítette, már nem él. Egyiknek sincs önmagában véve különösebb művészi értéke. Az is kiderül, hogy Josef, a költő, egész életében szeretett énekelni, rímeket faragni. Miután nyugdíjba ment, vett magának egy számítógépet, elment egy kurzusra, hogy megtanulja kezelni, majd legépelte a verseit. Ezeket adta ki a fia és az unokái, hogy megmaradjanak az utókornak. A kedvencem az "Ich liebe dich, mein Leben" című vers. Egy szerelmi vallomás, az életnek. Mint ahogy az összes többi is az, mindegyik tele életszeretettel, hálával, a helyi táj és mindennapi élet iránti megbecsüléssel. Szívesen nézegetem a nagy művészek, költők, írók albumait, köteteit. Ez a könyv azért különleges, mert kifejezi azt, amit gondolok: mindenkinek kellene írnia legalább egy könyvet, legalább annak a néhány embernek aki ismeri és szereti. Mindenkinek meg kellene tanulnia a lehető legkreatívabb módon élni. Írni. Rajzolni. Énekelni. Zenélni. Kötni. Varrni. Faragni. Főzni. Bármit csinálni, ami örömet szerez, és ezt átadni örökségként a gyermekeinknek. (A világ összes gyermeke a miénk. Nem csak a biológiai szülőkről beszélek.) Nem a kész produktum az örökség. Az öröm az, amivel éljük az életünket.

Indulás előtt bekopogtunk a földszintre, megkérdeztük az ajtót nyitó ápolónőt, aláíratná számunkra Joseffel a könyvet. Örömmel aláírta. Sőt, kikísért minket a kapuig, kedvesen jó utat kívánt, ragyogott, integetett, míg autónk el nem tűnt a kanyar mögött.

11 comments:

Zsuzsa said...
This comment has been removed by the author.
Katalin said...

ez a leggyönyörűbb mondat, amit ma olvastam: "... mindenkinek kellene írnia legalább egy könyvet, legalább annak a néhány embernek aki ismeri és szereti. Mindenkinek meg kellene tanulnia a lehető legkreatívabb módon élni. Írni. Rajzolni. Énekelni. Zenélni. Kötni. Varrni. Faragni. Főzni. Bármit csinálni, ami ÖRÖMET SZEREZ, és ezt átadni örökségként ...az öröm az, amivel éljük az életünket...."

Katalin said...

Winkler Mártát juttattad eszembe, az "örömöt fogni vitorlába" szemléletét:
https://winklermarta.com/oldal/oromot-fogni-vitorlaba

márta said...

köszönöm

Anonymous said...

Hálás vagypk az írásaidért! A reggeli csendesség ,Biblia olvasás után,ezt az oldalt keresem fel.Sokat tanulok tőled. Köszönöm! Isten áldjon téged és családodat! 🙏❤🙂

Gyöngykaláris said...

Néha azt érzem, minden szavad tanítás :). Mikor nem is tudom, mi bajom van, itt találom meg a választ.
Most elrágódom ezen a mondaton egy darabig,hogy tudjam így érezni, azt hiszem : Ich liebe Dich, mein Leben....

Anonymous said...

Annyira szép és igaz! Mindenkinek kreatívan kellene élni, alkotni, átadni, örömöt okozni, akár apró dolgokkal is, legalább néhány embernek akik körülöttünk vannak...
Köszönöm :) Engem inspirál. Hédi

Éva said...

Akkor jöttem rá, mennyire szeretem az életem, mikor azt hittem, hogy hamarosan meg kell válnom tőle. Nem így történt szerencsére, remélem, hogy még egy darabig szerethetem.

L. M. Zsuzsi said...

Két dolog jutott eszembe erről, amit mondtál, hogy mindenkinek kellene írnia egy könyvet... Az egyik egy nagyon jó, és nagyon hosszú Boldizsár Ildikó interjú, a legutolsó "Az élet meg minden" című podcastban, amit pár napja hallgattam, ahol megemlítette Ildikó az Ezeregyéjszaka meséi kapcsán, hogy keleten megkérdezik az embert, hogy mondd, mi a te történeted? - és végig is hallgatják, ha két órán át elmeséled... Szóval akkor arra gondoltam, igen, mindenkinek meg kellene írnia a maga történetét, ami legalább a gyerekei, rokonai számára biztosan nagyon fontos volna. A másik pedig, hogy épp tegnapelőtt mutattam valakinek a apukám emlékiratait, aki kézzel leírta a maga történetét, a háborúban és a diktatúrában átélt viszontagságokat, anekdotákat és sok adatot is,neveket, helyeket, majd fotókkal együtt sokszorosíttatta, és mindenki kapott belőle a családban, így, kézírással. Most akarom rávenni anyósomat is, hogy ő is írjon... nagyon fontos ez, a gyerekeimen is látom, hogy szomjaznak a régi családtörténetekre, faggatják a nagymamáikat, hogy meséljenek, hogyan voltak a dolgok régen...

márta said...

Én kaptam egyik lányomtól egy "Mama, erzähl mal!" című könyvet, melyben anyáknak szóló kérdések vannak, a saját gyermekkoromra, az ő gyermekkorára vonatkozóan, a vége felé - már előre látom, mennyire meg leszek hatódva - olyasmik, hogy milyen tanácsot adok neki az életére vonatkozóan, mi az, ami boldoggá tesz...

L. M. Zsuzsi said...

ez nagyon jó ötlet, és nagyon szép!