Sunday, December 3, 2023

3.

Az ősz folyamán betértem egy lakberendezési boltba, ahol nagyon szép dolgokat árulnak, s ahol általában veszek is valami apróságot, mikor arra járok. Most a csészék ragadták meg a figyelmemet. Hosszasan nézegettem őket, mérlegeltem, melyiket vegyem meg. Egészen egyszerű, fehér bögrék voltak, mindegyiken egy-egy rövid mondat. A végén már csak kettő jött szóba. Az egyiken az állt, hogy "Wunder geschehen". Csodák történnek. A másikon az, hogy "Einfach schön". Egyszerűen szép. Az elsőt azért hagytam ott - majd még az utca végéről is majdnem visszatértem, többször is -, mert arra gondoltam, pillanatnyilag és átmenetileg nem tudok hinni a csodákban. A magam számára nem, s a világ számára számára sem. A másik csészét megvettem és hazahoztam. Ez az aktuális kedvencem. A szépségben még soha nem rendült meg a hitem.

Az idei adventi koszorú majdnem elmaradt. Pedig már több, mint egy hete, hogy beszereztem az összes hozzávalót: szalmaalap, fenyőágak, piros szalag, fehér gyertyák, fahéj és szárított almaszeletek. Végül az utolsó pillanatban, még mielőtt holnap lesz, elkészítettem és meggyújtottam az első gyertyát. A remény gyertyáját.

Én nem úgy általában nem hiszek a csodákban, mert úgy általában, s a történelem összességére vonatkozóan hiszek benne, mélységesen. Hiszem, hogy hosszú távon a szeretet, mely létezésre hívta a világot, meg is menti és újjáteremti.

Csak a remény azon válfajával küszködöm, ami mostanra érvényes. Azt sejtem, hogyan kellene kinéznie egy ideális adventben. De hogyan néz ki egy fáradt vasárnapon, egy adventben, ami folyton majdnem elmarad, s hogyan néz ki a mindennapi életben, ami reálisan és igazából egyszerűen csak...van?

Nem minden sötétség feltétlenül rossz. Nem mindegyiktől kell félni. Az anyaméh sötétje, a földbe hullott magvak sötétje tele van csenddel és ígérettel, tele van rejtett szépséggel. A remény így nap végén úgy néz ki, mint a még nem látható, de valóságos szépségben való hit. S innen a csodákban való hit már nem lehet messze. Hiszen testvérek. Egymáshoz tartoznak, egymás mellett helyezkednek el, mint egy kisváros lakberendezési boltjában két egyszerű, gyönyörű csésze.

3 comments:

Ivanciuc Krisztina said...

🤍

Anonymous said...

🧡🤗

Éva said...

Az adventi koszorúd egyszerűen szép.
Emlékszem arra a bögrédre, több képeden is láttam már.