Monday, August 6, 2018

Ház a domb tetején.

Egyszer olvastam egy olyan könyvet, melyben arra próbáltak rávezetni, hogy képzeljünk el magunknak egy belső házat. Egy hajlékot, amolyan menedékfélét a lelkünknek. Ahova visszahúzódhatunk, ha éppen zavaros a világ odakint. Egy belső kamrát. És nem tudtam elképzelni. Akartam, de elakadtam már ott, hogy nem tudtam eldönteni, hova építsem.

Kibéreltünk Toszkánában egy házat, illetve egy háznak egy részét, néhány napra. Ez a ház külön is volt, meg nem is. A legközelebbi falu néhány kilométerre, oda autóztunk be kenyérért, sajtért, tojásért, dinnyéért. Amúgy a ház az erdőben állt, egy domb tetején. S akkor eszembe jutott, hogy a szülői ház is, ahol felnőttem, egy domb tetején áll. S utána sok helyen laktam, mindenféle tömbházban, sorházban, mikor mire telt, de sehol sem voltam olyan boldog, mint itt, ahol most. Az otthonunk, a ház, amelyben élünk, egy domb tetején áll. Úgy gondolom, most már annyival közelebb lennék annak a belső háznak az elképzeléséhez is, hogy tudom: egy dombra építeném, egy erdő közvetlen közelébe. Nem tudok annál szebbet elképzelni, mint amikor hajnalban kilépek a balkonra, s még így nyáron is kicsit dideregve, szorosabbra húzom magamon a kardigánt, közben pedig lenézek a völgyre.

Frances Mayes Napsütötte Toszkána című könyvét egy könyvesbolt kirakatában pillantottam meg, Sienában. Megvettem, s míg hazaértünk, ki is olvastam. Egy asszonyról szól, egy házról, egy felújításról, és ennél sokkal többről. Úgy szerettem olvasni! Új kedvet hozott a főzéshez, a kerthez, a ház szebbé tételéhez.

Hazaérve aztán persze egyszerűen csak örülök néha, hogy élek. Hogy úgy-ahogy, de a legfontosabb dolgokat azért elvégzem. Minden nap van főtt étel az asztalon, van tiszta ruha és tiszta ágynemű. Van jó szó, vannak álmok, dúdolgatós főzések a konyhában, új receptek, kedv és mosoly, és persze könnyek.

Van egy asszony itt is, ja, az lehet, hogy én vagyok, egy ház, s ennél van, remélem, sokkal-sokkal több. És mindez valahol, valakiknek akkor is nagyon fontos, ha erről egészen biztosan nem fog könyvet írni senki.

5 comments:

Katalin said...

Valódi lelki béke - kősziklára építeni ♥ (ahogy te is )

Katalin said...

láttad a könyvből készült filmet is?
https://videa.hu/videok/film-animacio/napsutotte-toszkana-teljes-film-drama-filmszinhaz-movie-MnwsDJJpvnZBIVpM

Kelemen Éva said...

Lányom után is lányt vártam, de fiam született. Öt unokámból is 3 fiú, és ez az arány már nem fog a jövőben sem változni, mert már nem terveznek tovább a szülők.
Én mindig elbűvölve nézem a három lányos családokat, és mindig ösztönösen mosolyra húzódik a szám. Ez a lét maga lehet a csoda.
A könyv, amit olvastál, nálam is vár a sorára a polcomon (magyarul). A filmet viszont láttam, kíváncsi leszek, hogy a könyvvel összehasonlítva melyik fog jobban tetszeni.

márta said...

Köszönöm a linket, megnéztem! Sok minden egyezik a könyvvel, főleg ami a házfelújítást illeti...a love story egészen más, de az dramaturgiai okokból nyilván. A könyv is tetszett, a film is. Köszönöm!

Kósa Márta said...

Én is úton voltam....

Erdély, s tovább onnan is Bukovinába...
Kis koszos lakban szálltunk meg Vátra Dornán, évente, ha egyszer-kétszer alszik ott valaki...
DE!
Patak futott át a kiskerten kapun belül, s egy percnyire ott volt a málnás, patakos, fenyveses hegy. Korai ébredés, séta, illat, pára, harmatos füvet kaszáló férfiember.

Én jobb helyett mostani lakhelyemnél, dunai ébredés, madarak, hajók nem tudok elképzelni, de az a patakos csudajóóóóó volt!
S az, hogy végre régi vágyam teljesült, eljutottam a valaha magyarok lakta bukovinai falvakba.