Thursday, February 28, 2013

Mindig

olyan házifeladatot kérek, amiben benne van azért némi kis kínlódás ígérete, bár tudom előre, hogy pont emiatt nincs is kedvem aztán neki sem fogni az egésznek. Tíz percnyi időtartamra beállított csörgőórával szokom odaráncigálni fülönfogfa magam a zongorához. Tíz perc végtelenül több mint semmi, s ahhoz épp elég, hogy apránként eljussak az 1:30-nál kezdődő részig, majd ott megcsodáljam a két kéznek más-más ritmust diktáló hangok mögötti gondolat szépségét.

Amúgy, ahogy Tolsztoj is írja az 1856. február 5.-ei naplóbejegyzésében: Hála Istennek, második napja rendes vagyok. Én is, mindig csak egyik naptól a másikig.
Hogy egészen pontos legyek: egyik nap estéjétől a másik nap reggeléig.

Valamikor egy hónap múlva születésnapom lesz, s én még (nem túl sok évig ugyan, de) nem negyven, viszont amit ma reggel olvastam, az számomra is szóról szóra igaz.
 De leginkább az utolsó mondat igaz, szóról szóra s még azokon is túlra.

Az ember negyven után kezdi érezni, hogy kifele megy. - S különös, mint mikor valaki kifelé hajózik egy városból - ahol valamikor talán hosszú és keserves esztendőket töltött -, ahogy távolodik a kikötőből, az elszakadó város egyre szebbnek tűnik a szemében. - Belenőni a halálba: szerintem sokkal intenzívebb élet, mint fiatalnak lenni. A költészet a kimondhatatlant ostromolja. Nos, az öregség jelentése kimondhatatlan. A nagy öregek készek ma meghalni, és készek akár ezer évig élni még.
Én még csak ott tartok, hogy szorgalmasabban tanulok, mint bármikor eddigi életemben.
(Pilinszky János, Új ember, 1965. november 7.)

5 comments:

Anonyma said...

"Boldog, aki méltónak találtatott arra, hogy szerény legyen.
Boldog, aki méltónak találtatott arra, hogy tudatosan, örömmel és megbékélten legyen szerény.
A sorsát ily módon élő otthon van minden úton, minden érzésben, hazatalál minden könnyben, örül valamennyi feléje nyújtott baráti kéznek.Boldog a nyugodt mosolyú zarándok." /Szepes Mária/

márta said...

De szép! Köszönöm.

aliz2 said...

nagyon szép a Pilinsky szöveg is, egyszerre felkavaró és mégis megnyugtató, inkább... talán... De neked még korai!

másrészt egy gyerekkori emlék jutott eszembe a Tolsztoj idézeteddel kapcsolatban... itt is van egy kis időeltolódás, nem? ... még egész kislány voltama, anyutól kérdezgették, hogy jó kislány vagyok-e, és ő (megdöbbenésemre) azt mondta: igen, amikor alszik! :)
(persze, az is valami, a 4 hónapos unokám jó kisfiú, de nemigen hagyja aludni az anyját éjszaka... mert magát se...persze, ő is jó, akkor is, mikor alszik, csak éjjel kevesebbet, mint kéne...)

idő: emlékszem, volt idő , amikor úgy gyakoroltam, hegedűórámra(legalább 1 órát kellett), hogy a kottatartó mögé raktam az órát, nehogy egy perccel is tovább tartson a gyakorlás, de ettől csak hosszabb lett... legalább is szubjektive...

Éva said...

A bejegyzésed a Szepes Mária idézettel teljes.
Mici mosolya nagyon tetszik.

Klári B. said...

nalatok meg mindig tart a tel... most ugy kicsit megkivantam egy kis, szep, feher havat... pedig nalunk mar a tavasz kozeleg...