Wednesday, July 22, 2009

Valahogy

úgy sikeredett, hogy csupa szomorú könyvet olvastam a szabadság alatt. (Vigyázat, mindenféle irodalmi szösszenkedés következik.) Hogy csak egyet említsek: még kiköltözésünk előtt vettem meg otthon antikváriumban John Steinbeck "Érik a gyümölcs"-ét és hát ezt vittem magammal olvasgatni a tengerpartra. Megviselt. Volt hogy éjjel azzal álmodtam, nekem is minden nap össze meg szét kell pakolnom az összes dolgainkat és mindig máshol kell táboroznom a családommal, reménytelenségben és bizonytalanságban.
Mikor a hegyekben voltunk pedig, véletlenül pont egy Tóth Árpád versválogatást tettem oda minden eshetőségre. Ó. Azt olvastam valahol, hogy a legjellemzőbb szavai a : bús, halk, szelíd, félszeg, fáradt, beteg, kopott, bágyadt, borong. Nem valami szívderítő mindenesetre. Viszont pont nála olvastam egy olyan szépet, hogy :
"Hátha a bú
Íze kapat a legbölcsebb derűre?"

Nekem tetszik ezt a kifejezés. Kicsit feloldja azt az ellentétet, amit magamban is sokszor látok, hogy bár nagyon tudok szomorkodni, de ez a "bölcs derű" azért még soha nem hagyott cserben.

Visszatérve az Érik a gyümölcsre, most nagy szorgosan be fogok pötyögni egy idézetet belőle, amit sokszor elolvastam. Én messze nem vagyok ilyen erős és bátor, mint ő, de kicsit azért szeretnék hasonlítani a regényben egyszerűen csak Anyának hívott asszonyhoz. Amúgy ajánlom olvasásra a könyvet, csak ne nyaraláskor tegyétek.:)

Kinézett a napsütésbe. Telt arca nem volt puha: önuralom és gyöngédség látszott rajta. Mogyorószín szeme mintha minden lehető tragédiát átélt volna már s a fájdalom és szenvedés lépcsőin emelkedett volna fel a magasztos nyugalomig és emberfeletti megértésig. Látszott rajta, hogy ismeri, elfogadja, szívesen látja a maga helyzetét, hogy ő a család fellegvára, bevehetetlen erőssége. És mert az öreg Tom meg a gyermekek csak akkor érezték a fájdalmat meg a félelmet, ha ő is tudomásul vette, megtanulta a fájdalmat és félelmet megtagadni önmagában. És mert - ha valami örvendetes dolog történt - ránéztek, hogy örvendezik-e: megszokta, hogy jelentéktelen dolgok miatt is örvendezve kacagjon fel. De nyugalma többet ért még öröménél is. Erre a megzavarhatatlan nyugalomra rábízhatta magát a család. Nagy és szerény családi helyzetéből méltóság áradt és tiszta, nyugalmas szépség. Mert ő volt a család gyógyító orvosa: biztos, nyugodt és hűvös lett a keze. Mert ő volt a család döntőbírája, elfogulatlanul ítélkezett, mint egy istennő. Mintha tudta volna, hogy az egész család meginog, ha ő ingadozni kezd, s ha igazán megrendül vagy kétségbeesik, vége a családnak, a cselekvő akarat kivész belőle.

6 comments:

kacskaringopia said...

Köszi a könyvajánlót, mindig jól jön egy ötlet, én is sokat olvasok. Aztán az álmaim szépen alakulnak...főleg ha késő éjjelig olvasok:-)

Kriszta said...

Nagyon szép ez az idézet :)

Anonymous said...

Szia Márta,

Nekem is nagyon tetszik...én szeretnék néha erősebb lenni, mint anya.
Jó lehet ez a könyv...
Vajon hol lehet kapni?

Zsófi
(már egyszer kaptam tőled egy kenyér receptet)

Estsanatlehi said...

Az Érik a gyümölcs az egyik kedvenc regényem, és neked sikerült kiválasztani belőle az egyik kedvenc részemet... Köszönöm. Megyek is újraolvasni! :)

márta said...

Zsófi ( akinek nem sikerült jól a kenyere az én receptem alapján:), hát nem tudom...könyvtárban biztosan megvan. :)

Arais, szia, és hát örülök :). El akarom olvasni Steinbeck többi könyvét is, csak itt nem jutok hozzá annyira könnyen.

L. M. Zsuzsi said...

Nahát, Márta! Most, hogy annyira sóvárgok valami jó könyvre, belenéztem a blogodba, hogy mit találok a könyvajánló címszó alatt, és itt volt ez az idézet, és erről eszembe jutott, hogy pont ez a szövegrészlet volt az, amit kamaszkoromban kimásoltam a könyvből, és kiragasztottam a falra, ott is volt míg férjhez nem mentem, mint valami mottó vagy emlékeztető, hogy milyen asszony akarok lenni, ha majd nagy leszek (hagyjuk, hogy sikerült-e), de aztán elkeveredett az a papír a sok költözés alatt... de jó volt most visszaemlékezni azokra az ideákra 25 évvel ezelőttről, amikor még azt hittem, bármi lehetek, bármilyen jó anya. Nagy öröm volt újraolvasni, akkor is, ha ettől az erős asszonytól jó messze vagyok.... Köszönöm.