Wednesday, December 18, 2013

18.


Nem is tudom. Alig merem bevallani, hogy...én megpucoltam az ablakokat. És már fel van díszítve a karácsonyfa, s még nem fogyott el az összes süti. Délután pedig le szoktam ülni díszeket varrni a gyerekekkel az jótékonysági karácsonyi vásárra. A naponkénti jövés-menésben figyelmet fordítok arra, hogy lefotózzam a szép pillanatokat, hogy aztán másnap reggel, mikor egy órát szánok az adventi bejegyzésre, legyen mit tenni a kalendáriumba. Arról, ami fáj, amiben kudarcot vallok, s a tényről, hogy hetek óta nem tudok igazán meggyógyulni - épp annyira azért igen, hogy ablakot tudjak pucolni a csípős hidegben, - nem szívesen beszélek. Nem azért, mert jobbnak akarom beállítani az életemet, mint amilyen, hanem mindig is ilyen voltam, s nem látom okát, miért változtassak ezen, mikor annyi, az enyémeknél sokkal nagyobb baj van a földkerekségen. Néha megállok, s ha nem tudnám, hogy valaki más már elhordozta a világ bűnét és terhét, kicsit talán bele is tudnék roppanni az egészbe.
A szívem mélyén persze arra vágyom, hogy így is szeressenek. A kalendáriumot pedig csakis azért írom jól-rosszul, de minden évben - mert így szeretném megköszönni ami van, ami nincs s ami lehetne. Senkinek sem tökéletes az élete. Ha tudnám, hogy bárkit is  frusztrálok vagy elbizonytalanítok - rögtön törölném, mert nekem egyszerűen nem érné meg.
Szóval. Nem igazán számít, meg van-e pucolva az ablak, van-e süti, van-e karácsonyfa. Márta és Mária történetét is azért szeretem annyira, mert Jézus szavai mindig egyenesen a szívemhez szólnak: Márta, Márta, sok mindenért aggódsz és nyugtalankodsz, pedig kevésre van szükség, valójában csak egyre. Mária a jó részt választotta, amelyet nem vehetnek el tőle. (Lukács evangéliuma 10: 41,42)
S ezzel a gondolattal elegánsan és örökre felszabadított az elképzelés alól, hogy  a mi helyünk csakis a konyhában ( vagy más konyha-szerű helyeken) lenne. Mindenki igazi kincsekre vágyik. Az igazi kincs pedig az, ami megmarad akkor is, ha minden mást elvennének tőlünk.

16 comments:

Katalin said...

igen, nagyon szívemből szóltál,
az igazi kincs , ami akkor is megmarad...

L. M. Zsuzsi said...

Úgy érzem, nekem szól... azt hiszem, félreértés van itt... nekem, aki még el se kezdtem az adventet, nagy boldogság olvasni arról, hogy másutt beköszöntött a várakozás, és ennek ezer apró látható jele is van! Engem is nagyon megérint mindez, segít, hogy addig is, míg nem tudok tenni az előkészületekért, legalább a szívemben várakozzak a Karácsonyra, és ne veszítsem el a reményt, hogy egyszer a magunk káoszából is lesz ünneplő otthon. És bár nem tudok így haladni a teendőimmel (messze nem), erről olvasni nem elbizonytalanít, hanem inspirál! Felér egy terápiával a kalendáriumod!

márta said...

Nincs félreértés. :) Csak félelem a félreértéstől. Ne féljünk.

kastanie said...

Márta, most ezek az írásaid és képeid adják nekem az igazi vágyott adventet. Eközben munkahelyi év végi hajtás van és kikönyörgött 2 szabadnapom lesz minden készülődésre. Nagyon jól jött most Mária és Márta idézése...
Nagyon jó, hogy írsz.
állandó olvasód: Márta

aarkus said...

Én is hasonlóan érzek, mint Zsuzsi. A magam tökéletlensége nem arra buzdít, hogy megvessem az ünnepet, vagy azokat, akik ügyesebbek nálam, csak arra, hogy próbáljak a nemfontos kellékektől megszabadulni. De attól még nagyon hálás vagyok, amikor a munkából rohanva a gyerekekért beállhatok a ráérős anyukák szervezte adventi éneklésbe pár percre, kicsit könnyes szemmel bámulva a gyertyafényt közben. Hálás vagyok azért, amit mások megteremtenek, nem irigy.
Ki-ki azokért szólal fel, akikkel leginkább empátiát érez: én a nagyvárosban rohanva teljesítő anyákat szeretném felmenteni az örökös bűntudat alól, te a magad szigetét véded, és jól teszed, mert a jó példa mindig kell. És a konklúzió itt is, ott is pontosan ugyanaz: el kell engedni a bűntudatot, amiért pucolsz / el kell engedni a bűntudatot, amiért nem pucolsz. Nem aggódni és nem nyugtalankodni, ahogyan írod.

Anonymous said...

Márta, már több mint 2 éve olvaslak… (Hányszor, de hányszor nekiálltam már commentet fogalmazni!) Amilyen finoman, gyönyörűen... ki tudod fejezni szavakkal, a szinte kifejezhetetlent, azt ami bennem is, bennem is ott van… a lelkem legmélyén... az egy csoda. Köszönöm, hogy tiszta forrásból táplálkozol, és azt adod tovább. Gazdagodok általad. Egyik-másik mondatodat kincsként őrzöm. Köszönöm Neked! Hédi

marika said...

Ujra köszönöm,Márta!az utolso mondatot leginkább...

aarkus said...

Nem hagy nyugodni a második mondatod, mondom tehát másképpen is: a te adventi fényeid az én maszatos üvegemen is tükrözõdnek, Márta!

aliz said...

"igazi kincs" vagy temagad! :)

márta said...

Köszönöm nektek!

csillag said...

Gyönyörű a kép és minden szavad :)

Gyöngyi said...

Nagyon szép a kép! Nagyon tetszik :)
Soraidat pedig mindig nagyra értékelem!

Timi said...

Bizony csak egy dologra van szükség...és ez a legfontosabb! :o)

Piroska said...

De drága vagy Te Márta! Ìgy szeretünk mi Téged, ahogyan és amilyen vagy....

márta said...

Köszi!

Éva said...

Visszajöttem ezért a mondatért, mert bennem volt, újra akartam olvasni pontosan.Köszönöm, aarkus!

"És a konklúzió itt is, ott is pontosan ugyanaz: el kell engedni a bűntudatot, amiért pucolsz / el kell engedni a bűntudatot, amiért nem pucolsz. Nem aggódni és nem nyugtalankodni, ahogyan írod."