Thursday, December 22, 2022

22.

Frederick Buechner a színházi előadások előtti csendhez hasonlítja az adventet, mikor az elsötétülő nézőtéren mindenki lélegzetvisszafojtva várja, hogy felgördüljön a függöny. Tegnap este, ahogy az esőben arra várakoztam a pékség előtti parkolóban, hogy autóval értem jöjjön a férjem, csak az elsötétedést éreztem. Kezemben az esőcseppektől pöttyös papírzacskóban frissen vásárolt kenyér a vacsorához. Hallgattam a körülöttem siető lépteket, néztem a fáradt arcokat, a karácsonyi nagy bevásárlások tartalmát az autók csomagterébe berámoló mozdulatokat. S napok óta először éreztem, mennyire fáradt is vagyok valójában. Annyira, hogy legszívesebben, gondoltam, egyszerűen csak átaludnám, úgy ahogy van, az egész ünnepet. Vagy, hogy a színházi előadás csodálatos hasonlatával éljek, az egész előadást. 
Természetesen tudtam, valószínűleg csak egy kiadós alvásra lenne szükségem. 
S még arra is, hogy elengedjek minden irracionális elvárást, főleg saját magammal szemben. Csak arra figyeljek, ami valóban fontos. 
Hosszú sétára induljak a kitartóan szemerkélő esőben, miközben lassan semmivé válik a gyönyörű hótakaró. Visszatérjek ahhoz az eredeti, dísztelen szépséghez, mely újból és újból rabul ejti a szívemet. 
Ez a fajta szépség nem függ a körülményektől. Nincs köze az ünnepi hangulathoz, mely olyan törékeny, s oly hamar elillan az elkerülhetetlen csalódások legapróbb érintésétől. Ez a fajta szépség felragyog a legváratlanabb helyeken és helyzetekben. Még a gyász sem tartóztathatja fel. Megérint egy vigasztalan ipari parkban. Megvigasztal egy szürke állomás ablakán kiszűrődő fényében. Végigkísérte az elmúlt napokat, miközben nap végén még sétáltam egyet a csendes faluban, vagy kilépve a boltból csak álltam, s alig tudtam betelni az elém táruló alkonyat látványával.
Az előadás nem marad el. Csak talán nem ott fog lejátszódni, ahol szokott. Talán inkább valamikor máskor, valahol máshol, valahol - titokban, de annál nagyobb szentségben és igazságban - valahol  l e g b e l ü l .

5 comments:

Katalin said...

a legjobban azt szeretem benned, hogy nem üres frázisokat darálsz, és nem erőlteted azt, ami mevagyonírva... , hanem MEGÉLED
és mégmegy úgy, ahogy bárki földi halandó is átéli veled, esendőségedben társak vagyunk, ugyanúgy érezzük, hogy mennyire törékeny az a "hangulat", és hogy erőltetetten nem lehet a szívekbe csempészni azt a vigasztaló gyönyörű békességet és bizonyosságot,♥

köszönöm ezt az adventi utat neked, az üzeneteket, és azt, hogy hajlandó voltál szócső lenni, fényes kis mécses, ...sokat segített...
karácsonyig már nem leszek internetközelben, de gondolatban továbbbeszélgetek az összes tápláló, gyönyörű mondatoddal , ...és amikor majd a megszentelt estén együtt énekelünk a családunkkal - tudom-, hallani fogjuk MIND egymás hangjait is
köszönöm

Zsuzsa said...

Áldott karácsonyt, Katalin!

márta said...

Boldog karácsonyt, Kati, köszönöm a sok kommentet, hozzászólást. :)

Anonymous said...

Drága Márta! Mennyire szép, mély, lélekemelő gondolatok ismét! Áldás vagy Te Márta, köszönöm, hogy olvashatlak! Szeretettel ölellek: Márta Budapestről

Anonymous said...

Hadd köszönjem meg én is minden egyes sorodat a sok bátoritást áldást vezetést amit kaptam irásaidon keresztül. Isten áldjon meg gazdagon családoddal együtt. 🙏❤ Erdélyből