Saturday, December 31, 2022

Mikor

tegnap segítettem felvinni a vonatra a csomagokat és elköszöntem a gyerekektől, lefotóztak - az év utolsó fotója rólam - búcsúzóul. A külön az anyáknak félretett kegyelem folytán - pedig nagyon érzékeny vagyok amúgy - még nem emlékszem egyetlen kétségbeesett, könnyes búcsúra sem, valahogy a döntő pillanatban nincs bennem más, csak valami minden bizonnyal földön túlról származó béke.
Így búcsúzom az évtől is, a múló időtől.
Mint minden év végén, úgy most is idézetet, szavakat, iránymutató gondolatokat keresek a következőre.
Négy könyvet választottam ki, mint hosszú távú, egész éven át elkísérő olvasnivalót.
A Szentírást, mely egyébként is keresztül-kasul szövi a szövegeimet, ezen belül pedig különösképpen a 42. zsoltárt.
Martin Schleske Werk/Zeuge című könyvét, melyben az év minden napjára jut egy-egy gondolatmenet.
Egy Zelk Zoltán verseskötetet.
Végül Patti Smith A Book of Days című kötetét.
Az év szava, már egy ideje kiválasztottam, számomra jelenleg a legfontosabb: a bizalom.  
 
A Book of Days-ben az énekesnő 366 fotója található, hozzá ugyanennyi, többnyire néhány szavas szöveg. Ahogy ő fogalmaz: Three hundred and sixty-six ways of saying hello. Háromszázhatvanhat módja a köszönésnek. Nem is a dalait szeretem a legjobban, vagy a könyveit, fotóit, hanem ezt a fajta életszeretetet, bizalmat, melynek köszönhetően így hetvenhat évesen is jelen van a világban, énekel, koncertezik, utazik, ír, s lánya biztatására megtanulja használni, nem is akárhogyan, a szociális médiát. 

Boldog új évet!

10 comments:

N. said...

Boldog új évet, Márta!

Katalin said...

o Márta, remélem még sok- sok évig követhetem gondolataid fonalát, minden blogbejegyzésed olyan finom, annyit ad (gyerekeim kicsikori Zelk Zoltán meséi, mennyit énekeltük, de szép: https://www.youtube.com/watch?v=ACiyMRxK-sM )

Kívánom neked a következő évben kísérje lépteidet a BIZALOM
és legyen annyi életbátorságod, erőd és egészséged, hogy tanulhassunk még tőled. általad...

köszönöm neked ezt az évet (is), és Isten áldását kérem rád a következő évre


Zsuzsa said...

Azt hiszem, nekem az év szava az őszinteség lesz, mert nagyon ideje volna minden tekintetben.
A Biblia természetesen, abból is választottam már vezérigét, illetve hát az ige választotta ki magát számomra azt hiszem.
2022 elég kusza év volt, valahogy ködös, de sok jó is alakult.

Bernadett said...

Boldog új évet kedves Màrta!

Zsuzsa said...

Nagy László: Adjon az Isten

Adjon az Isten
szerencsét,
szerelmet, forró
kemencét,
üres vékámba
gabonát,
árva kezembe
parolát,
lámpámba lángot,
ne kelljen
korán az ágyra hevernem,
kérdésre választ
ő küldjön,
hogy hitem széjjel
ne dűljön,
adjon az Isten
fényeket,
temetők helyett
életet -
nekem a kérés
nagy szégyen,
adjon úgyis, ha
nem kérem.


Áldott 2023-at kívánok mindannyiunknak!

Julianna said...

Köszönjük szépen a bejegyzéseidet,kedves Márta.
Mindig inspirálsz bennünket,akik olvassuk blogodat!

A jókívánságainkat olyan szépen megfogalmazta Katalin,hogy ugyanazt mondanám én is.

Boldog Új Évet kívánok én is,szeretettel.

Katalin said...

https://www.youtube.com/watch?v=krnqcfkzFPA

Anonymous said...

Kedves Márta!
Számomra az elmúlt esztendő egyik fénypontja az volt, hogy megismerhettelek. Személyesen. Ugyanolyan melegség árad a tekintetedből, a hangodból, az egész lényedből, mint az írásaidból.
Köszönöm neked az elmúlt esztendő minden egyes blogbejegyzését!
Mindennapi kenyér vagy te a számomra!
Kívánom neked, hogy az elkövetkezendő esztendő legyen bőséges áldásban, egészségben, békében és szeretetben!
Szeretettel ölellek,
Piroska

Katalin said...

olyan sokszor vissza-visszanézek én is ide a blogodba - idén is - legtovább azt a fotódat, amit a lányaid készítettek rólad a vonaton, és amiről azt írtad: "elköszöntem a gyerekektől, lefotóztak búcsúzóul. A külön az anyáknak félretett kegyelem folytán - pedig nagyon érzékeny vagyok amúgy - még nem emlékszem egyetlen kétségbeesett, könnyes búcsúra sem, valahogy a döntő pillanatban nincs bennem más, csak valami minden bizonnyal földön túlról származó béke.", és tudom, milyen sokat változtál a 16 évvel ezelőtti karácsonyhoz képest...és tudom azt is a búcsúk mindig nekik szólnak, őket segíted, nekik nyújtasz példát, és nem engeded el őket úgy, hogy a szíves hasadását hallják, és arra emlékezzenek távol tőled, hogy mennyire fájó űrt hagynak neked
(el sem tudom képzelni - de te tudod -, hogyan lehet kibírni a három+ csacsogástól hangos és "lomos" ház hirtelen kiürülését, én sosem bírtam ki bőgés nélkül még azt sem, mikor pár napos látogatás után hirtelen kiürül a ház, és nélkülük maradni és sokáig integetni utánuk...
azon a képen annyira felnőtt vagy, felnőtt hölgyek édesanyjaként , nekik mosolyogsz

kovtama said...

Boldog Új Évet Márta, legyen olyan amilyennek megálmodod. :)