Saturday, April 26, 2008

Pezseg a





kulturális élet itt, Bad Berkában...Ma például virágvásár van, körítve az elmaradhatatlan német fúvószenével, meg miegymással. Miután egyik virágárustól a másikig rohangáltam elragadtatásomban, végül is vettem: petrezselymet, zellert, citromfüvet és kakukkfüvet, és most már van nekem is kicsi ügyes konyhakertem. És végre megtaláltam az édes pici piros edénykém hivatását is, mert hát vele fogom locsolni a fűszereimet. Ezenkívül vettem öt kis cserép földiepret, öt cserép virágot, de őszintén szólva nem tudom, mi a nevük, és bónuszként magamnak egy cserép levendulát, a tihanyi mezőket felidézendő...A lányokat sikerült lebeszélnem az ugrálóvárról is és a giccses lufikról, meg ilyenekről is. Igen, tudom, hogy eddig szinte minden virágom kipusztult, de adtam magamnak még egy esélyt. (Ja, egy kérdés: a fűszernövényekkel kell mást is csinálni locsoláson kivül?)

15 comments:

Anonymous said...

olyan jókat írsz, és olyan szép dolgok ezek... virágvásár meg miegymás. De jó, hogy van fűszernövényed :)
ÉS mindig adhatunk magunknak egy újabb esélyt, ha virággondozásról van szó, legalábbis szerintem. :) ;)
Készülök egy levéllel is, még csak gondolatok szintjén, de lesz belőle betű is remélem.
pussz, Szép hétvégét!!!
Erika

Anonymous said...

ügyes vagy!Jól néznek ki a füszernövényeid!Hogy mit kell velök még csinálni?nem tudom!Nállam is ugy tartanak a virágok mint nállad:)))Szerencsém hogy most itt van anyukám:)!

márta said...

Köszönöm! Nem tudok bánni a növényekkel, de talán most sikerül. Újabb esélyt nemcsak virággondozás esetén kapunk, szerencsére. :) Nektek is szép hétvégét! Illetve hát: Ein schönes Wochenende!

idrah said...

Márta!
Még sosem volt fűszernövényem, de gondolom ugyanúgy kell öntözni, gondozni, mint a többi növénykét. Az valószínű, hogy világos hely kell nekik, erre ideális lehet a konyhaablak. Meg nagyon kell szeretni őket, azt megérzik ;-)))))))))))...

Anonymous said...

nekem eddig még minden fűszernövényem elpusztult, úgyhogy gondolom nem vagy kiváncsi a tanácsaimra:)) és nagyon tetszik a városkátok, meg minden!

Anonymous said...

Egy fontos dolgot hagytatok ki a fuszernovenyekrol - kell oket vagdosni, es felhasznalni :D
En csombortot fogok valamior tartani.

Lele said...

A füszereknek világos,meleg hely kell;nem hiába származik a legtöbb füszernövény a földközi-tengeri térségböl.Na persze tapasztalatom szerint a szeretet csodát müvel,én beszélek a virágaimmal-vicc nélkül-.Nekem jelenleg levendulám van már három éve,és ez egy északi fekvésü konyha ablakba.Ami az öntözést illeti nem szeretik a lappangó ill.kemény vizet.Sok sikert és jó fözöcskélést a füszernövényeiddel.

Anonymous said...

A fuszernovenyekhez meg valami: hat pl a citromfuvet nekem kell adni;))) mert en itt mar nemtomhany uzletbe vegigkerestem a citromfuvet, es sehol sincs, pedig en citromos sult hust akarok kesziteni, amihez ez is kellene...szoval a tied epp jol jonne nekem;););))

márta said...

Értem: világos ablak, öntözés, meseolvasás, levesbedobálás, Leának odaadás. Igenis. :)

Anonymous said...

Amugy, ha elmesz a legkozelebbi Tescoba, ott minden fajta fuszernovenyt megtalalsz..
De az en fu-hagymam is alig elt ket hetet. Kiszaradt. Nem tudom miert. Vizet is, napot is, es szeretetett is adtam neki.

Babi néni said...

Ugye, milyen jó egy ilyen vásár? :o)

Citromfű a szomszéd sparban is van nálunk, de tényleg ezekben a hipermarketekben nagyobb az esély beszerezni. Füvészkertben vagy nagyobb kertészetben (Oazis, Siberz stb.) nézted már Lea?

A metélőhagymát rendszeresen meg kell metélni, mert különben hamar elszárad.

De a zsázsa is nagyon finom vajas kenyéren és azt vetőmagként lehet kapni a Hermész boltokban.

Ezeket a metélőnövényeket nagyon durván vissza lehet vágni anélkül, hogy a növény meghalna. Csak arra kell vigyázni, hogy maradjon zöld szár a tetején. Metélőpetrezselyemnél érdemes egy-két levélkét is hagyni. A levágott részekből fűszervajat, túrókrémet vagy szárított fűszert lehet készíteni.

Magatok is készíthettek "petrezselymet", ha a levesbe felhasznált fehérrépának meghagyjátok a lemetszett tetejét és azon a középen növő kis levélkezdeményeket. Pár nap alatt kihajt, ha a metszett felületét kevés vizbe állítjátok pl. egy befőttesüveg tetejében és a vizet rendszeresen pótoljátok.

A legtöbb növénynek sok nap kell, de legalábbis félárnyék. A kakukkfű "sziklakerti" növény, nem szereti a sok vizet, de a sok napot igen. Szintén így áll a helyzet a levendulával.

A többit lehet öntözni, de érdemes alóla a tálkából a pangó vizet leönteni, mert ha vízben áll a gyökere, megtámadhatják a gombák és gyökér nélkül nem marad életben. Ez egyébként szinte minden növényre igaz (kivétel vizinövények). :o)

Ha valamelyik növény halódik, érdemes egy ép hajtást vágni róla és vízbe helyezni. Fajtától függően pár hét alatt gyökeret ereszt és ha az már elég erősnek tűnik, el is lehet ültetni.

Most kúszó rozmaringot gyökereztetek immáron sokadszorra, de a Dracénámat is szoktam "frissíteni" oly módon, hogy levágom a tetejét hosszabbra hagyott törzzsel. A levágott korona gyökeret fog ereszteni egy befőttesüvegbe állítva, a meghagyott törzs pedig új hajtást hoz. A lényeg, hogy a vizet nem szabad cserélni! Mert a növény által kiválasztott hormon a vizben serkenti a gyökerezést. Ha cserélgetjük a vizet, csak azt érjük el, hogy megrothad a növény vízbe érő része.

Sok érdekes cikk van a www.edenkert.hu honlapon, innen tanulgatom én is a növényekkel való együttélést. :o) De ha meg is hal egy növény, nem kell (nagyon) elkeseredni, mert lehet, hogy egy profi kertész se tudta volna megmenteni. Hiszen a növények többsége nem cserépben élésre lett "tervezve", ami meg igen, az túlnemesített és éppen ezért rosszul reagál a körülmények megváltozására. Olyan növényeket kell választani, ami burjánzott a nagyinál is, azzal nem lehet hibázni. Pl. Csikoslevél (vagy Csokrosinda másnéven), Anyósnyelv (Szanzeviéra), Vitorlavirág, Viaszvirág, Fikusz.

márta said...

Hűha, te jobb vagy Bozsik gazdánál! :) Kösz az infókat, még átbogarászom egyszer, amiket írtál, így elsőre a levendula+kakukkfűvel kapcsolatos dolgokat jegyeztem meg, és még jó, hogy mondod, mert én olyan szeretettel locsolgattam őket...:)

amilgade said...

:-) A fűszernövényeket nagyon szeretem. Szépek, könnyű gondozni őket, és nagyon finomak!!! :-) Örülök, hogy vásároltál belőlük!!!

Tücike said...

En meg mindenre gondoltam, csak arra nem, hogy vagdossam gyakrabban a metelohagymamat :)
Na akkor megegyszer probalkozom vele.
Es a Dracenamat is lehet megfelezem ;)

Anonymous said...

Aranyos ez a virág- meg fűszernövény-gyüjtemény. Szerintem a virágokra vigyázni kell és locsolni a fűszernövényeket meg elhasználni, de én sem vagyok valami nagy növénygondozó.