Tuesday, November 20, 2007

Nehéz

kölcsönporszívóval porszívózni. Még a zúgása se olyan kedves, mint a miénknek. És ez a számítógép is úgy zúg, zörög, mintha valami vonatok zakatolnának benne, persze nem japán vagy svájci vonatok ám, de hiányozna, ha szép halk és gyors meg ilyenek lenne. Az emberek is ilyenek valahogy, van nekik sok jó és valamennyi bosszantó tulajdonságuk, vagy fordítva, de mikor elmennek, eltűnnek, akkor pont a bosszantó rész hiányzik.
Amúgy ma azt olvastam, hogy "bizony a sok álommal és a sok beszéddel együtt jár a hiábavalóság." A sok álom nekem sajnos nem aktuális, talán a sok beszéd sem, mert nem szeretek magamban beszélni, de ha bölcs Salamon ma élt volna, szvsz a net + blogozást is odabiggyesztette volna a sorba, az már biztos.
És még ezt is olvastam, direkt kikerestem, mert kicsit passzol a tegnapi időmegtakarításos témához: "Tedd meg mindazt, ami a kezed ügyébe esik, és amihez erőd van, mert nem lesz cselekvés, gondolkozás, ismeret és bölcsesség a holtak hazájában, ahová menned kell."(Préd. 9:10) Hát nagy kár, hogy nem lesz, de talán lesz valami jobb, és addig is élni kell, és az élet szép, és az emberek jók, de ezt talán már említettem.

8 comments:

Anonymous said...

jól teszed, ha újra és újra emlékeztetsz, hogy az élet szép, meg az emberek jók, mert hajlamosak vagyunk elfelejteni...

Laszlo said...

Nem akarok mély teológiai kérdésekbe belebocsátkozni, de ez a "holtak hazája" az akkor szólt az Ószövetségben, hiszen nekünk, valami olyan csodálatosról gondoskodott "amit emberi szív meg nem gondolt".

S lesz ott bőven minden! :)

márta said...

Kösz a magas-teológiát! :) Tudom, hogy nem kellene, de nekem szokásom ilyen elegánsan depressziós lenni, amilyen a jó öreg Salamon volt...Mea culpa!:)

márta said...

Hangsúly az "elegáns"-on!

Anonymous said...

Tanulsagos lenne megfogalmaznom (onmagam szamara is), hogy vajh miert olyan ellenszenves a tc. predikator annak ellenere, hogy a konyve tele van jobbnal jobb mondatokkal. Pl. "Isten nem leli kedvét a bolondokban" .. ez szerintem tok jo.. attol fuggetlenul, hogy milyen hedonita egy faszi ez.. meg ez is tetszik, hogy "Ne mondd: Miért van az, hogy a régi idők jobban voltak, mint a mostaniak?".. sot, ettol meg akar szimpatikus is lehetne: "Ezer között találtam egy férfit jónak, de asszonyt az összes között sem találtam." .. nem tudom, mitol valik megis visszassa a szoveg.. bar igazabol, ha vegiggondolom, szamomra senki sem lehet szimpatikus, aki normalis eletre buzditja az ifjusagot, le meri irni a 4.3-at, meg lenyomizza szegeny remeteket.. nem idealista a predikator.. az ember dontse el, hogy a hiabavalosagot, vagy az igazsagot szolgalja .. a ketto ugyanis kizarja egymast.. sajatsagosan onbeteljesito bolcsesseg ez .. milyen szerencse, hogy volt annyi balgasag es orultseg a vilagon, ami fityiszt birt mutatni ennek.. es milyen rossz is, amikor ennyire hitetlen az okos.

(Jah, elolvastam ezt is, folyamatosan drukkolva, hatha lealazzak Salit:
http://www.hik.hu/tankonyvtar/site/books/b100/ch08.html .. a cikkiro becsuletere legyen szolva, hogy 2-3 mentseget is talalt a Mr. S. eposzi jelzojere.. igy azert erdekesebb olvasni, mintha csak alazasbol allna az egesz)

márta said...

(De azért nyugtass meg, ha azt állítottam volna, hogy mennyire nem tetszik nekem a Pr. Könyve meg ilyenek, akkor találtál volna egy cikket, ami alapján bebizonyítod, hogy neked sejhajdenagyon tetszik...) Engem itt nem engednek rendesen elmerengeni az élet tűnékenységén...Nem tudom, az én agyamban a dolgok nem zárják ki ennyire egymást, most miért kellene kizárja egymást a hiábavalóság és az igazság, meg ilyenek?! Nagyon is jól megférnek egymás mellett...

Anonymous said...

Csak akkor nem zarjak ki egymast, ha a hiabavalosag egybeesik a vegso igazsaggal; ez az emberek utolso egyenlosege es jutalma.. de ha letezik ezen kivul barmi, ami igazsagnak tarthato, akkor azzal nem hiabavalosag foglalkozni.. jo, persze, ilyenkor meg mindig valaszthato akar az igazsag, akar a hiabavalosag.. es a kedves predikator valasztott is maganak.

Tudod, az az igazsag.. a valaszok, a Mikulas es a Jezuska egyben.. a teljes ertelemben vett minden.. a fonyeremeny, a fonok kincsesladajanak kulcsa, a vegso megoldas.. a bolcsek kove, a tokeletes konyv .. es az az igazsag, hogy a predikatorban ez valahogy fel se merult.. hogy egyszer majd a csapadekkepzodes torvenyszerusegeit is erteni fogjak az emberek, es letezni fognak antibiotikumok.. nem erzem a predikatorban azt a novekedo, gyarapodo, fiatalos frissesseget, ami nelkul minden bolcsesseg elettelen marad.

(Nem, nem kotoszkodesbol tepem csupan a szamat.. ez egy sarkallatos kerdes)

márta said...

Ő tulajdonképpen hitt egy végső igazságban ( 3:14,15; 12:7 ). Tény, hogy számára ez nem valami örvendetes igazság volt, és ugyanazon időben mindent hiábavalónak gondolt, pedig igazán gazdag, tartalmas élete volt. Ez így tényleg paradox. És én most nagyon szégyellem magam, hogy azt írtam, amit, mert tulajdonképpen nem is gondolom úgy, hogy bármi is hiábavaló lenne. Emberileg nézve néha úgy tűnik, hogy mindaz, amiért fáradozunk nap mint nap, talán értelmetlen, mert eltűnik, vége lesz, és akkor meg minek, de ráadásul én hiszek egy teremtő Istenben, aki belénk "kódolta" a kreativítást, az alkotás utáni vágyat, és akit nem azért szeretek, mert valami jutalmat várok tőle a másvilágon...éppen ezért kérek bocsánatot a nihilista soraimért. Sürgősen szükségem lenne valakire, aki engem is kimoderál időnként.
Éppen nemrég említettem valakinek, hogy szerintem az a fontos, hogy beszéljünk, mondjuk ki, amit gondolunk, és ha kell, utána inkább kérjünk bocsánatot, ismerjük el, ha hibáztunk - minthogy ne beszéljünk, mert hallgatni ugye arany, meg ne szólj szám, nem fáj fejem.
Hát én most éppen ezt tettem.